top of page

איך מגיבים כשהילד מספר לי על משהו איום ונורא שעשה?

הורים יקרים, הפעם אני רוצה להציג סוגיה שבכל מפגש או הרצאה שלי מעוררת דיון סוער: איך להגיב כאשר הילד בא ומספר לי על משהו איום ונורא שעשה. לדוגמא: "אמא, היום בגן משכתי לגלית בשיער והגננת מאד כעסה עלי", או "היום הפרעתי למורה בשיעור והמורה שלחה אותי למנהלת".

בדרך כלל אנו מיד נדרכים, ותפקיד המחנך נכנס לפעולה: "אתה יודע שאסור למשוך בשיער. למה עשית את זה?" "זה מאד חמור ללכת למנהלת. למה הפרעת בשיעור?" מה לדעתכם אנו משיגים בתגובה הזו?

כשאנו שוקלים איך להגיב אני מציעה לכם קודם כל לעצור את האוטומט שלנו, ואז לחשוב מה אני רוצה להשיג. ולפני שאתם קופצים עם: לחנך את הילד, שיבין מה מותר ומה אסור, שילמד לקח, אני רוצה להזכיר לכם כמה דברים: א. הילד בא ביוזמתו וסיפר לכם על המעשה. הוא יכול היה גם לא לספר. ב. בדרך כלל הילד כבר "נענש" על המעשה: הגננת כעסה עליו, הוא ננזף על ידי המנהלת. ג. הילד כבר יודע טוב מאד שאסור למשוך בשיער או שאסור להפריע למורה.

אז מה אני רוצה להשיג כשהילד בא אלי, ומספר לי ביוזמתו על מעשה איום ונורא שעשה? אני רוצה שהילד ידע שהוא תמיד יכול לבוא ולספר לי כל דבר, במיוחד דברים לא בסדר, ואפילו דברים איומים ונוראיים שהוא עשה או שעשו לו. (תחשבו קדימה לעתיד על הדברים הנוראיים שהוא יכול לעשות או שיכולים לעשות לו) אני רוצה לעודד אותו לבוא ביוזמתו ולספר לי. אני רוצה שתהיה לו חוויה חיובית: סיפרתי לאמא והכל היה בסדר.

לכן אני רוצה להציע לכם משפט אחד שתמיד מתאים כתגובה ראשונית (שננו אותו כך שיצא לכם באוטומט): "אני מאד שמחה שבאת וסיפרת לי". "זה בטח לא היה נעים ולא היה פשוט לבוא ולספר ואני מאד שמחה שעשית את זה".

שלב שני בתגובה יהיה לשאול שאלות פתוחות: "מה היה שם? מה קרה? איך הרגשת? ותרו על שאלת ה"למה", היא לא תורמת בכלל וסתם מעצבנת. אפשר בזמן זה לשלב אמפטיה "זה באמת לא נעים שחוטפים לך משחק" או "אני מבינה שהיה חשוב לך לדבר על זה עם יוסי".

ורק עכשיו מגיע מה שחיכיתם לו בקוצר רוח: תפקיד המחנך. מציעה לכם שהחינוך יגיע בצורה מכבדת, לא מאשימה, (אם תאשימו תשיגו תגובה של התגוננות/ תקיפה/ חסימה של הילד) דברו על ההשלכות והתוצאות של ההתנהגות, ואם תצליחו גם לא לכעוס – תקבלו צל"ש.

ןעכשיו אני מחכה לשמוע מה יש לכם להגיד בעניין.

שיהיה לכם שבוע מצויין ומוצלח.

פוסטים אחרונים
פוסטים קודמים
חפש לפי תגיות
חפשו אותי בפייסבוק
  • Facebook Basic Square
bottom of page