top of page

חינוך מיני לילדים - מתי ואיך?

חושבים שיש לכם זמן עד לגיל ההתבגרות? תחשבו שוב.

כן, זה מביך, זה מורכב ולא פשוט לנו, זה יכול להציף אותנו בפחדים ובחרדות, זה אפילו בא לנו בהפתעה, אך לא נוכל להימנע מכך שהמיניות היא חלק מחיי ילדינו. כבר מגיל צעיר הם מתעניינים במין, שואלים שאלות הקשורות לנושא ואפילו עוסקים בפעילות מינית במידה זו או אחרת. ובמילה מיניות הכוונה אינה רק ליחסי מין. המושג כולל גם את דימוי הגוף של הילד, התייחסותו למגע גופני, ועוד. חינוך מיני זה לא "השיחה " שמקיימים עם המתבגר בנושא יחסי מין. זהו תהליך מתמשך, שמתחיל מגיל צעיר, וחשוב לגעת בו בהזדמנויות שונות, כשההקשר מתאים לכך, על פי שאלות הילד, מידת התעניינותו והבנתו.

מטרותינו כהורים להקנות לילד מידע אמין, לאפשר את הסקרנות הטבעית, ולתת לילד הרגשה שתמיד אפשר לדבר איתנו על שאלות, תחושות ורגשות בנושא.

כבר מגיל שנתיים אפשר ללמד את השמות האמיתיים לחלקי הגוף. (תחשבו רגע, מהו המסר שאנו מעבירים לילד כאשר אנו ממשיכים לקרוא לאברי המין בשמות האחרים). בגילאים 3-4 הילדים מפגינים עניין במיניות ובהבדלים בין המינים – משחקים באבא אמא, ברופא וחולה, מתפשטים מול ילדים אחרים ומסתכלים אחד לשני על אברי המין. נא לא לדאוג! אלו התנהגויות נפוצות בגיל זה. המשחקים מאפשרים להם לבחון את גופם ואת גופם של חבריהם, בעיקר בני המין האחר.

גם אם זה מביך אתכם ומעלה בכם חרדות, חשוב לזכור שברוב המקרים אלו משחקים תמימים שמקורם בסקרנות טבעית של הילד, התואמת את השלב ההתפתחותי. יחד עם זאת, חשוב כמובן להציב גבולות להתנהגות המופיעה במשחק, ולהסביר לילד, ללא כעס, מה הן הנורמות המקובלות בחברה. תגובות שבאות מתוך לחץ, מבוכה, הימנעות - עלולות לגרום לילד להתבייש, להרגיש לא בסדר, או להרגיש אשמה בנוגע לסקרנות המינית שלו. מאוחר יותר, כאשר אתם לבד עם ילדכם, אתם יכולים להשתמש באירוע כהזדמנות ללמד אותו את הערכים שלכם. אפשר לומר: "אני יודע שאתה סקרן לגבי גוף האדם. אפשר ללמוד בעזרת ספר שנוכל לקרוא ביחד". העבירו את הערך: "הגוף שלך שייך רק לך, והגוף של החבר/ה שלך שייך רק לו/ה."

כיצד נסביר לילדינו את הכללים? בשלב הראשון נסביר שיש אברים הנחשבים לאיבריים פרטיים. אלו האיברים המכוסים בבגד ים. חשוב להביע אמפטיה והבנה לסקרנות ולעניין שהילדים מגלים אבל להדגיש את הכללים הבאים: זה בסדר לגעת באיברים האינטימיים כשאת/ה לבד במקום פרטי.

אסור לאחרים לגעת באיברים האינטימיים שלך (למעט הרופא או ההורים לצורך טיפול).

זה לא בסדר להראות את האיברים האינטימיים שלך לאחרים, או לראות ולגעת לגעת באיברים אינטימיים של אנשים אחרים.

לגבי אוננות - מרבית הילדים מאוננים מגיל שנתיים-שלוש וזהו חלק מההתפתחות הטבעית.

רצוי לעביר את המסר שטוב להנות ממגע באיברי המין, אך הדבר צריך להיעשות במקום פרטי (לדוגמא באמבטיה או בחדר).

ולסיום נזכיר את הדוגמא האישית. גם מאיתנו לומדים הילדים על מיניות. כיצד אנו מתנהגים, מתלבשים, מדברים. האם ואיזה מגע יש בין ההורים, כיצד אנו מגיבים לסיטואציות מיניות (לדוגמא סצנה מינית בטלוויזיה), חשבו על המסרים והערכים שאתם מעוניינים להעביר (לדוגמא: שמיניות היא דבר חיובי ומהנה, שטוב שהילד יאהב את גופו, ייהנה ממנו, שלילד יש בלעדיות על גופו, ושניתן לגעת באיבריו הפרטיים במקום פרטי) והתנהגו בהתאם.

הורים יקרים, אתם מוזמנים לפנות אלי בשאלות שמתעוררות אצלכם בנושא הזה או בכל נושא אחר.

שיהיה שבוע נהדר

מיכל שביב

תיוגים:

פוסטים אחרונים
פוסטים קודמים
חפש לפי תגיות
חפשו אותי בפייסבוק
  • Facebook Basic Square
bottom of page